Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

torsdag 31 mars 2011

Två av två

I måndags fick jag min första utbetalning från försäkringskassan och den såg väldigt konstig ut. I och med att de bryter månaden den 20:e hann jag bara få ut två föräldradagar denna månad, men fick ändå bara 260:- Det skulle betyda att jag har en dagsersättning på 130:- efter skatt vilket inte alls stämde med de besked jag fått tidigare. Som alltid funderade jag på om jag fyllt i något galet, men kunde själv inte hitta något. Dessutom har Robert skickat en en anmälan om hans pappadagar men fortfarande inte fått några papper hem att lämna till sin arbetsgivare om sin inkomst. Även här funderade jag på om vi gjort något tokigt. Hur som helst. Jag ringde dem och hamnade som nummer 36 i kön. Hopplöst kanske, men icke! Det var 140 handläggare som besvarade samtalen så jag fick tala med någon inom 5 minuter. 

Fick tala med en väldigt trevlig kvinna, väldigt tillmötesgående, skrattade mycket och hade en varm ton. Det visade sig att en handläggare gjort fel och lagt mig på lägsta ersättningsnivån fast jag ska ligga på den vanliga sjukpenningnivån. Det skulle rättas till direkt. Sen frågade jag om Roberts papper. Hon kollar och ser att han anmält som han ska men att de glömt att skicka ut några papper. Hon skulle skicka med A-post så de kom fram snabbt. Två fel av två möjliga. Som sagt, det börjar bra detta. Tur att jag i alla fall hamnade hos en trevlig kvinna, annars hade jag nog gett upp hoppet på dem redan. 

2 kommentarer:

  1. Fick oxå 130kr första utbetalningen (en dag) men gången efter var det fixat utan att jag behövde göra ngt...

    Skönt med människor som är tillmötesgående och kan sitt jobb, det är så jag hoppas att vi upplevs :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det hoppas jag med! Det är jag nästan säker på att vi gör!

    SvaraRadera