Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

lördag 5 mars 2011

Finns inte på kartan & Hitta vilse

Strax innan jul såg jag på Adlibris att Carin Hjulström skrivit två böcker. Hade helt missat detta och blev nyfiken. Böckerna handlar om Frida Fors som studerar till journalist.

Första boken heter "Finns inte på kartan

 För Frida är snart höstterminen på journalisthögskolan slut. Hon och alla andra väntar på att få reda på vilket praktikplats de kommer få. Aftonbladet eller Expressen är såklart hennes första alternativ. Men det blir verkligen inte som hon tänkt sig när hon hamnar på Smålandsbladets lokalredaktion i Bruseryd.

Detta är verkligen lättläst chiclit, och det var precis det jag var ute efter . Förväntade mig inget annat än det, och blev positivt överraskad över hur bra jag faktiskt tyckte boken var!




Andra boken i serien heter "Hitta vilse"
Där har Frida fått jobb på Aftonpressen. Glad och lycklig lämnar hon Göteborg för Stockholm och sitt nya häftiga liv. Dock hinner hon knappt börja sin anställning innan hon blir uppsagd och står istället med ett alldeles för dyrt andrahandskontrakt på en lägenhet och jobben hopar sig inte direkt. Sen får man följa hennes väg framåt för att lösa alla dessa knepiga situationer hon lyckas hamna i.

Jag gillar Frida, Carin Hjulström beskriver henne bra och man rycks med i, och väntar på, vad hennes nästa steg ska bli. Som sagt, lättläst och enkelt men ibland är det precis det man är ute efter och jag tycker Carin Hjulström lyckats bra med dessa böcker. Hoppas det kommer fler i serien om Frida!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar