Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

torsdag 17 mars 2011

Ekonomi

Något som definitivt förändras när man går här hemma och lallar om dagarna är ju ekonomin såklart. Att leva på föräldrapenning gör ju inte underverk för plånboken men för några månader sedan fick jag ett tips om en bra hemsida. SmartBudget.se. Och den är inte så tokig. Där kan man fylla i inkomster/utgifter/sparande och så visas det i enkla diagram eller bara staplat i den ordning man själv vill se det. Det är rätt intressant att faktiskt sätta sig och fundera över exakt vilka utgifter man faktiskt har. Mycket smått som glöms bort. Och jag har upptäckt en hel del smått som faktiskt blir en hel del per månad, och vissa av dessa utgifter är inte ens nödvändiga. T.ex. hade jag ett gammalt bankomatkort som jag använde som tonåring som låg och kostade mig pengar varje månad. Visste inte ens var jag hade själva kortet. Har även fått många bra tips på hur man kan dra ner sina kostnader. Har fryst mitt gymkort i sex månader i förhoppning att jag ska komma igång igen i juni-juli. Ska begära sänkt fackavgift från Unionen i och med att jag har lägre inkomst, vi har sagt upp onödiga tidningspremunerationer och jag ska även gå ur Hyresgästförening (det har jag tänkt göra länge, känner inte att det ger mig ett skit att vara med...). Sen finns det alltid små grejor att göra, t.ex. se över vårt kanalutbud och dra ner antalet kanaler och eventuellt säga upp hemtelefonen och bara köra mobilerna. Vi får väl se! Hur som helst tycker jag om att ha koll och vältrar mig gärna i program som Lyxfällan och skakar på huvudet åt dem som är med och som har noll koll. Sen klappar jag mig själv på axeln för mitt ekonomiska sinne! (Jag tror det kommer från min far, tack för det!)

4 kommentarer:

  1. Hörru du fröken präktig! Nu ger du mig dåligt samvete.. =)

    SvaraRadera
  2. Har du gått ur hyresgästföreningen än då? =)

    /R

    SvaraRadera
  3. Haha, du är väl den sista som ska ha dåligt samvete. Du verkar ju ha stenkoll! :)

    R: Japp, nyss! Men de jäklarna är sluga. Jag sa att vi skulle flytta till bostadsrätt och då vill han ha massa utflyttningsdatum och grejor. Jag sa att vi höll på att buda just nu så jag visste inte. Jaja, nu är vi i alla fall inte med längre.

    SvaraRadera
  4. Får oxå dåligt samvete...

    SvaraRadera