Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

söndag 4 september 2011

Balsamicokyckling

Idag testade vi en ny rätt här hemma, balsamicokyckling. Riktigt gött, tyvärr var jag så hungrig så jag inte tog någon bild utan lånar Arlas bild (fast det ser exakt ut som våra tallrikar och bestick så det hade lika gärna kunnat vara min bild). Såsen var sjukt god. Jag är annars inte speciellt bra på sås, men denna var en riktig höjdare och jag tror den passar bra till mycket, t.ex. fläskfilé.



500 g kycklingfiléer
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 msk Arla smör-&rapsolja
2 rödlökar
8-12 vitlöksklyftor
1 liten purjolök
2 tsk oregano

 


Sås:
3 dl Arla Köket® matlagningsgrädde
1 msk balsamvinäger
1 msk konc kycklingfond
1 tsk torkad oregano
½ tsk kinesisk soja
½ msk majsstärkelse

Gör så här

Sätt ugnen på 200°. Salta och peppra kycklingfiléerna. Bryn dem runt om i 1 msk smör-&rapsolja,. Lägg filéerna i en ugnssäker form. Skala rödlök och vitlök. Skär rödlöken i stora klyftor och purjolöken i 3 cm långa bitar. Lägg löken runt om filéerna. Ringla 1 msk smör-&rapsolja över löken. Strö över oregano. Tillaga i mitten av ugnen 15-20 min. Blanda ingredienserna till såsen i en kastrull. Koka upp och låt koka 2-3 min. Skär filéerna i skivor och servera med lök, sås och klyftpotatis.

Receptet och bilden är från arla.se 

2 kommentarer:

  1. Verkar vara en uppdatering på ett tidigt 90-tals recept. Som var jättebra redan då

    Då var det bacon i oxå tror jag och lårfiléer. Såsen är samma - kanonbra att du påminner!

    SvaraRadera
  2. Mmm, bacon. Det är gött, bra tips! Har inte stött på detta innan men det är säkert ett gammal recept! Såsen är som sagt kanon, riktigt smarrig!

    SvaraRadera