Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

onsdag 28 september 2011

Välling

Har några gånger försökt ge Thea välling. Första gången gick det jättebra. Blev helt förvånad då hon aldrig bara accepterat något nytt bara sådär. Tror hon åt närmare 120-130 ml innan hon sa ifrån. Dagen efter skulle jag testa igen med att byta ett mål och då tog det bara tvärstopp. Hon smakade och när hon kände att det var välling bara puttade hon ut nappen och vägrade äta. Gav henne ersättning istället men hon åt inte så mycket av det heller. Trodde att hon helt enkelt inte var så hungrig. Idag testade jag igen när jag visste att hon var hungrig men nej, tvärstopp igen. Köpte äpple - och pärongröt i affären då jag hört från andra mammor att den gått hem. Gick okej, hon fick inte i sig lika mycket som när vi ger fruktpuré men bättre än när jag ger bara vanlig gröt. Nu har jag några frågor till er mammor som läser. Accepterade era barn vällingen direkt? Ska man fortsätta försöka ge henne eller avvakta några veckor och testa igen? Åt era barn lika mycket välling som ersättning? Känns ju som att välling är mer mättande och att de inte borde äta riktigt lika mycket eller? Visst, hon är bara 6 månader men det känns ju ändå som att hon inte kan fortsätta äta bara ersättning allt för länge till. Än så länge får hon inte i sig tillräckligt från puréer att man skulle kunna ersätta en måltid. Så många frågor...

4 kommentarer:

  1. Ge henne Jukkis kladdkaka! Nej, men hon är väl inte tillräckligt hungrig, åt sig väl proppmätt med första flaskan?

    SvaraRadera
  2. Rekommendationerna är ju att amning eller ersättning ska ges uteslutande i 6 månader och sen utgöra basen av kosten tills barnet är ett år.

    Stressa inte utan räkna med att hon kommer äta ersättning i ett halvår till minst :-)

    Jag helammade tills jag började jobba och då var han nyfiken och redo att börja äta mat - vid 4 månader hade det varit totalt lönlöst att försöka med honom, han var helt enkelt inte redo.

    SvaraRadera
  3. Glömde ju - Oskar avskyr välling :-)

    Han älskar däremot banangröt och äppelgröt från Enago. Mjölkfri vilket är bra för honom eftersom det inte är stoppande.

    SvaraRadera
  4. Jag började med att ge hälften hälften i flaskan. Alltså välling på 1dl vatten och ca 90 vatten och ersättning. Funkade kanon.. Wilma älskar välling och äter lika mycket som ersättning ca 200 ml. Tror inte man ska ge mindre för att de mättar mer? Inte vad jag hört iaf. Men Thea gillar inte mat då? ex köttsås och spagetti eller Ellas kitchen? Då kan du ju ge de ist? Jag slutade me ersättning Wilma gillade inte de ;) Men Lukas verkar va som Thea han gillar inte heller välling. Gör va som känns bra för er och funkar =) kram

    SvaraRadera