Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

tisdag 23 juni 2015

Fjärilsmatare

Häromdagen läste jag av en slump på baksidan av mjölkpaketet och där tipsade dom om hur man gör en egen "fjärilsmatare/lockare". Eftersom min tjej älskar fjärilar tänkte jag att vi kunde testa. 

Man behöver: 
Ett mjölkpaket 
En ny & ren tvättsvamp 
2 dl vatten
1 dl socker
Sax
Tråd
Något att göra hål i kartongen med. 


Sen är det bara att klippa sönder mjölkpaketet så det bara återstår botten plus kanske 10 cm. På denna bild hade jag klippt av den på hälften så jag hade kvar beskrivningen hur man skulle göra men den blev mycket mindre sen. 
Koka vattnet & sockret till en sockerlösning. Medan det svalnar, gör hål i kartongen för snören att hänga upp den i. När lösningen är sval, doppa svampen i så den får suga åt sig ordentligt. Sen är det bara att lägga svampen i den avklippta kartongen och hänga på valfritt ställe i trädgården. Finns ju viss risk att även getingar gillar denna uppfinningen men eftersom vi hängt den en bit bort kanske de håller sig borta från matbordet i alla fall... ;-) 


Några fjärilar har vi dock tyvärr inte sett ännu... Men man får vara tålmodig! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar