Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

fredag 10 februari 2012

Amning

Igår när jag var inne på Nestles hemsidan ploppade det upp en ruta. Där stod det en ganska lång text om amning, och att WHO rekommenderar full amning till minst 6 månaders ålder. Det stod lite om vilka fördelar som finns och varför det är bra både för mamma och barn. Sedan stod det att om man inte kan amma eller av annan anledning inte gör det så finns modersmjölksersättning. Det räckte med att läsa den texten så färdades jag direkt 10 månader tillbaka i tiden då Thea var nyfödd. Gud va jag kämpade med den där jäkla amningen. Hon föddes en halvtimme in på tisdagen den 5:e april. På fredagen tror jag fortfarande inte det stackars barnet fått i sig många milliliter mat. Jag ringde BB, jag ringde BVC, kände mig nästan desperat. Det kändes i hela mig att hon inte fick någon mat ifrån mig. Dessutom skrek hon ju nästan konstant all vaken tid vid detta laget. Alla sa bara att jag skulle fortsätta amma. Amma amma amma. Ge lite ersättning, men inte mer än 20 ml var det nån som sa. Den där förpackningen hade vi köpt på Apoteket på väg hem från BB. En trygghet i skåpet. Men samtidigt avskydde jag den. Robert föreslog flera gånger att vi skulle ge henne mer än 20 ml, men jag lyssnade blint på vad de sagt till mig. Fredagen efter att hon föddes skulle vi till Storken för en koll. Då hade hon gått ner till 3900 gr (hon vägde 4460 när hon föddes) och det var mer än 10 % av kroppsvikten. Först blev det prat om att vi skulle läggas in. Men det slutade med att de visade exakt hur vi skulle använda den där lilla plastskeden för att mata och jag hyrde en bröstpump. Den skulle jag sitta med 3-4 ggr/dag utöver amningen. Jag var lättad när vi åkte hem, men det varade inte så länge. Varje gång vi tog fram det där paketet med ersättning såg jag texten som lös med röda bokstäver: "Bröstmjölk är den bästa födan för ditt barn. Rådfråga alltid med Barnavårdscentralen innan du ger ersättning". Nu i efterhand tycker jag texten har så många fel. Vad har BVC med det att göra? Vill jag ge MITT barn ersättning så gör jag det, oavsett vad nån sköterska på BVC säger. Vad vet hon egentligen om vår situation? 

Överhuvudtaget var hetsen över amning sjukt stressande när det inte fungerade direkt. Jag tror den stressen gjorde att det aldrig riktigt släppte för mig. Jag kunde bara inte slappna av, därför kom det inte så mycket mjölk. Hon fick inget bra grepp, jag hade fruktansvärt ont och bävade inför att behöva lägga henne vid bröstet. Och vad hemskt man känner sig om mamma. Gav jag upp för snabbt? Varför kunde jag inte slappna av? Alla de där tankarna levde jag med hela tiden då. Nu är de långt borta. Idag är jag glad att Thea kunde matas av både mig och Robert. Det var så mycket som var nytt då, och att vi kunde dela på allt det kändes så himla skönt för mig. Jag vet att amning har otroligt många fördelar, men vår lilla tös verkar inte ha tagit någon som helst skada. Får vi ett till barn kommer jag definitivt försöka amma, men ge upp betydligt snabbare om jag märker att det inte fungerar den gången heller. Får ont i magen när jag tänker på hur jobbiga Theas första dagar i livet måste varit. Från en varm och go miljö, ut i kalla världen. Hungrig och rädd. Nä, aldrig att ett barn ska behöva vara hungrig när det finns så bra alternativ. Slut på långt meddelande. 

5 kommentarer:

  1. Usch ja. Nu funkade min amning ganska tidigt men första veckan var bedrövlig. Oskar hade gulsot och någon jävla amningsfascist tvingade mig att amma den stackars jättesjuka killen istället för att pumpa + ge ersättning på flaska när han låg på solbädden. På de åtta timmarna som hon jobbade (och jag amningsvägde) fick han inte i sig många milliliter och de ville att han skulle få minst 30 ml per timma.

    Man vill ju tro att barnmorskorna kan sitt jobb och att man kan lita på dom som vilsen förstagångsförälder.

    Första två - tre veckorna ammade och pumpade jag samt gav ersättning på flaska nästan dagligen när han inte var nöjd, han var ju så liten och gick ner nästan 15% så det behövdes enorma mängder mat för att få upp vikten.

    Nu har jag precis slutat amma och det är ju oxå en historia i sig, har blivit kallad äcklig och gud vet allt för att jag inte slutade amma vid 6 månader (helammade i 7½ månad)


    Oavsett så tror att en glad och välmående mamma är viktigare än att ammas eller ej och Thea verkar vara en härlig, trygg liten tjej

    SvaraRadera
  2. Älskade dotter! Du kämpade så länge med amningen, det var helt otroligt! Tror inte att det var din stress som hindrade mjölkflödet,det var nog mer Theas sugförmåga som satte stopp för det. Visst är bröstmjölk bra, men inte till vilket pris som helst! Jag minns hur dåligt du mådde när jag kom till er i påskas, du var helt knäckt av alla krav att amma, amma, amma. Ni fattade helt rätt beslut, och Thea mår bra! Det är huvudsaken!Och nästa unge ammar du ..eller inte! So what, bara han/hon är frisk och kry!

    SvaraRadera
  3. Håller med dig Nina och din kloka mor!

    Denna amningshets som pågår i Sverige är sjuk. Alla vet ju att bröstmjölk är det bästa. Och vem vill inte ge sitt barn det bästa? Men ibland går det inte hur vi än vill och kämpar. Moderskap sitter inte i brösten!

    kram kram

    SvaraRadera
  4. Underbart bra Carro - Moderskap sitter verkligen inte i brösten :-)

    Det är så mycket som man "ska" bara för att vara en bra mamma - jag tror det mesta är bullshit.

    Precis som jag skrev. En glad välmående mamma (och pappa) är viktigare än något annat i ett barns liv. Kärlek värme och mat, oavsett vart den kommer ifrån, är en bra bas.

    SvaraRadera
  5. Johanna: Trist att det ska tyckas så mycket. Först med amningen absolut varande i början och sedan om man gud förbjude skulle vilja amma länge, ja då får man skit för det istället. Usch, så trist!!!

    Mamma: Ja, Thea fick inte riktigt ordning på det. Ingen barnmorska eller sköterska på BVC kunde ju se att hon gjorde nåt "fel" utan det såg bra ut. Men nånstans gick det galet så mjölken inte kom igång... Tack för ditt fina stöd under denna tid!

    Carro: Precis, kloka ord! Det gör det verkligen inte. Man får se det som ett plus om man kan amma nästa barn (om man får något vill säga). Kram!

    SvaraRadera