Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

måndag 6 februari 2012

10 månader ♥

Ja, igår blev hon då 10 månader. Lilla snäckan. Sån här är hon vid 10 månader:

* 9280 gram tung (ökat 600 gr på två månader. Hade hoppats på närmare kilot, men hon äter bra så det gör inget)
*74,5 cm lång
*Hoppar fram på rumpan. Detta har hon blivit riktigt bra på, jäklar va snabbt det går. Just nu snabbar hon sig ut i hallen för att greja med toadörren, och helst hoppa över tröskeln på jakt efter toaborste... (ej nöjd med detta alls). 
*Försöker ställa sig upp. Mot mig, bordet, fåtölj m.m. Igår kände jag att hon drog mig i byxbenet när jag stod i köket. Hann se att hon ställt sig upp innan hon ramlade och slog i huvudet. Gråtfest i säkert en kvart. 
*Gråter gärna och länge om hon slår sig. Ibland behöver hon inte ens slå sig. I torsdags hos farmor la hon huvudet mot bordskanten (hon satt på golvet och bordet var i höjd med hennes huvud) och gjorde ledsna läppen så farmor skulle tycka synd. Det gjorde hon inte. 
*Väldigt bestämd dam. Vill alltid få sin vilja igenom, och den viljan verkar vara gjord av stål. Bilden här under är så talande. Hon lekte med något och när hon började banka den i köksbordet, hårt, tog jag den ifrån henne och då blev det så här. 
*Skrattar massor, pratar fortfarande för fullt och har ungefär en miljon roliga ansiktsuttryck. Både sköterskan och läkaren på BVC skrattade högt åt henne idag när hon tydligt visade att hon inte riktigt gillade behandlingen hon fick där. 
*Äter mycket bättre nu. Makaronigryta från Nestle är en favvo (ja, jag ger burkmat igen. Hon spyr ju av min mat hela tiden). Välling morgon och kväll. Två mål lagad mat varje dag och mellanmål. Även välling mitt på dagen innan eftermiddagslur. Gröt fortfarande ingen höjdare. Senast igår testade jag banangröt men hon rös vid varje sked... 

 

3 kommentarer:

  1. Vad tråkigt att hon inte gillar din mat. Har verkligen tänkt att jag ska laga så mycket mat som möjligt. Mest för att det är kul!:)
    Inser ju vilken klump jag har till barn. Oliver vägde 9660g o 70 cm vid 4 månader...

    SvaraRadera
  2. Trist att hon kräks av din mat. Oskar hade samma problem när det inte var tillräckligt mjukt (och har just nu när hans tänder är elaka)

    SvaraRadera
  3. Sofie: Jag gav henne burkar från början och har bara testat lite grann av min egen mat. Ska hitta nya krafter och försöka igen. Skam den som ger sig :-) Hihi, ja han är rätt stor din grabb! Men killar ska ju vara större än tjejer ;-)

    Johanna: det är helt klart konsistensen tror jag, ska testa igen med lite mer olja i tror jag.

    SvaraRadera