Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

torsdag 29 mars 2012

Det här med tårtan

Nu är det bara en vecka kvar till litens födelsedag och på långfredagen blir det kalas! Har liksom inte orkat tänka så mycket på det men nu börjar det snart brinna i knutarna. Tänker inte bjuda på mat eller så, utan det blir bara tårta och kakor. Kakor har R redan fått önska och det blev drömmar såklart. Han är verkligen helt tokig i drömmar, haha! 


Men till tårtan då, eller tårtorna rättare sagt, för jag tänkte göra två stycken. Har några tankar om vad jag ska fylla dem med men har inte bestämt mig helt än. Tror jag ska satsa på olika fyllningar i dem så det blir lite variation. Sitter nu och googlar tårtbottnar. Har aldrig gjort en egen trots att jag bakat ganska många tårtor. Tycker de färdiga bottnarna är helt ok, och därför använt mig av dem tidigare men nu känns det som att det är dags att testa själv! Att få ihop själva kakan tror jag inte alls blir nåt problem, utan det är delandet som oroar mig. Hur ska jag lyckas dela den i 3 delar på ett snyggt sätt? Tips mottages gärna! Återkommer självklart med hur det helt gick. Om vi i panik fick åka till affären för att köpa bottnar eller om jag lyckades....

2 kommentarer:

  1. jag fuskar hejvilt när jag gör tårtbottnar
    Dvs jag bakar två och delar på hälften med en bra lång brödkniv (ska man ändå baka två tårtor så behöver man ju sex bottnar)

    ställer tårtbotten på ett smörpapper på bänken,
    ställer en ganska tjock skärbräda på andra sidan (bortom tårtan från där jag står) så att spetsen på kniven kan löpa mot den. Om du förstår vad jag menar

    Har försökt med en tunn skärbräda och dela på tre oxå men då blir det så snett eftersom handen inte får plats ordentligt mellan handtaget och bänken då..

    SvaraRadera
  2. Tack för bra tips! Det ska jag testa när jag ska försöka mig på att dela dem...

    SvaraRadera