Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

lördag 21 januari 2012

Ändan ur vagnen

Har äntligen tagit mig i kragen och gjort lite egen mat till Thea. Av nån anledning har jag skjutit på det länge men idag köpte jag inga burkar med mat från affären för att puscha mig själv. Katrinplommonpuré går det ju åt massor av här och det lyckades jag få till konsistensen på bra nu. Förra gången blev det för stabbigt. Hitta några päron som sjöng på sista versen, bestämde mig för att koka dem och puréa men det gick åt skogen. Hällde av allt vatten men det blev ändå som en soppa. Jaja, bättre lycka nästa gång. Maten jag gjorde idag hittade jag i kokboken jag fått av mamma, Mums för de minsta. En köttfärsgryta. Enligt receptet skulle det vara basilika i, men det var tydligen slut här hemma så det blev lite svartpeppar och timjan istället.

1 mjölig potatis
1/2 morot
1 msk tomatpuré
80 gr köttfärs
1/2 dl makaroner
Smaksätt med kryddor
Skala och dela potatis och morot, lägg i en kastrull och koka mjuka. När rotfrukterna är mjuka, ha i köttfärs, tomatpuré och makaroner. Häll på mer vatten om så behövs. Låt koka tills makaronerna är riktigt mjuka. Mixa till önskad konsistens.

Smakade på den själv och tyckte faktiskt det var gott, trots att det är utan salt. Vi får väl se vad damen säger, har nån burk med mat i skåpet i reserv annars :-) Om hon gillar det har jag nog i paprika nästa gång, har märkt att hon gillar paprika i maten. Jag gjorde dubbel sats mot receptet jag skrev här och det blev två stora matburkar och en liten. Kom på att jag har lax i frysen och i boken finns ett recept på lax och broccoli som verkar gott, funderar på att göra det imorn. I veckan ska vi äta spaghetti och köttfärssås och då blir det självklart att jag gör även till Thea. Håller tummarna att hon gillar min mat!!

4 kommentarer:

  1. Bra jobbat!
    Klart hon kommer gilla din mat. Jag upptäckte att Oskar gillar om den är ganska smakrik och ordentligt kryddad. Förstod inte alls varför han inte gillade min mat först men den smakade helt enkelt för lite jämfört med burkmaten. (försökte följa något recept första gången)

    SvaraRadera
  2. Ja, hon fick testa igår men det gick sådär. Slutade med att hon spydde :-( Men men, får väl testa igen. Konsistensen var jättebra när jag la maten i burkarna men blev mycket tjockare efter frysningen. Ska späda med mer vatten nästa gång jag testar. Katrinplommonpurén åt hon i alla fall med god aptit.

    SvaraRadera
  3. Även när den stått i kylen något dygn kan den förändra konsistensen. Vissa blir vattningare andra tjockare.

    Ang päronpuré så funkar det bäst (för oss) att köra i mosgrunkan till assistenten - men då får man ju göra ganska mycket på en gång. Eller ångkoka, låta rinna av på papper och sen mixa

    SvaraRadera
  4. Oskar kräks oxå ibland, oftast när han är förkyld eller tänderna är jobbiga. Då funkar lixom ingenting, han äter med god aptit och sen kommer allt upp. Hur kul är det...

    SvaraRadera