Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

tisdag 15 maj 2012

Det här med hen

Har ett tag gått och funderat på uttrycket hen (om ni inte hört, så ett könsneutralt ord istället för han/hon). I sig kan jag tycka att det är smart att det finns ett ord att beskriva någon utan att "avslöja" könet. Många gånger är ju könet totalt orelevant för en historia. Det jag inte förstår mig på är hur det ordet skulle leda till att världen blir mer jämställd? Minskar skillnader mellan kvinnor och mäns löner bara för att jag använder mig av ordet hen? Läste en krönika i NA idag om att ordet Hen är onödigt. Jag kan hålla med. Citat från krönikan som beskriver ungefär så som jag känner: "Jag har stora svårigheter med att förstå varför vårt ”kön är ett politiskt problem som måste åtgärdas med ett nytt ord”.  Som jag skrev så kan jag tycka att ordet är bra att använda om man vill, men jag tror inte på något sätt ordet behövs för att hjälpa jämställdheten på traven.
Ytterligare citat: "Vi är biologiskt födda med ett kön, en grund till en identitet och därav är vi antingen en han eller en hon. Det är bra att tänka jämställdhet men världen blir inte mer rättvis och jämställd bara för att vi ska ha ett könsneutralt begrepp." Jag tycker inte att man uppnår jämställdhet genom att både män och kvinnor blir mer könsneutrala och alla går klädda i könsneutrala färger. Alla är vi ju individer, skapta på olika sätt. Vi är dom vi är, oavsett kön. Men faktum ÄR att kvinnor och män är olika. Eftersom människor är olika. Varför kan det inte få vara så? OBS att jag tycker att det finns mycket i denna värld som är galet när det gäller jämställdhet och att vi är långt ifrån ett balanserat samhälle när det gäller den biten men jag tycker inte lösningen är att sudda ut det manliga och kvinnliga.

Samma gäller debatten om kläder. Visst stör jag mig också på att vissa butikskedjor redan från babystadiet delat upp barnkläderna i pojk och flick. Känns rätt så onödigt, ärligt talat. Men samtidigt kan jag heller inte förstå hur vissa resonerar runt barns kläder. Vad har jämställdhet med rosa och lila kläder att göra? Varför blir man mer jämställd genom att klä sitt barn i könsneutrala kläder? Jag frågar eftersom jag verkligen inte förstår det. Sen Thea föddes har jag klätt henne i sånt jag tycker är fint, och färger jag tycker hon passar i. Har liksom inte funderat så mycket på resten. Väldigt spretigt och luddig inlägg, det är lite svårt att få fram det jag vill när jag skriver men ja...hoppas ni hängde med på lite av det. Och lämna hemskt gärna en kommentar, tjafsa emot eller håll med. Är väldigt intresserad av vad ni tycker i ämnet.

8 kommentarer:

  1. Hej Nina!
    Jag ser att du har en åsikt om det här med Hen. Jag driver en blogg som går ut på att människor i mycket korta drag (ca. en mening) berättar antingen om en åsikt, tanke, ett minne eller en dröm. Skulle du ha lust att vara med, förslagsvis genom att summera dina tankar kring pronomet hen?
    Bara att höra av sig om du har lust :)
    Allt Gott!
    Clara

    SvaraRadera
  2. Tycker du att det är viktigt att vi lär små pojkar och flickor att de är olika?

    Och när du skriver att människor är olika, menar du då att kvinnor är på ett sätt och män är på ett annat?

    Jag tycker också att det är intressanta frågor!

    SvaraRadera
  3. Hanna: Jag menar att alla människor är olika, och unika, oavsett kön. Sen är vi födda som män eller kvinnor, men ingen av oss kommer någonsin vara exakt likadan som någon annan.

    Nej, jag tycker definitiv inte vi ska lära våra barn att flickor och pojkar är olika. Utan att vi alla är olika och att det är inte spelar någon roll. Så är jag uppfostrad och det är en självklarhet för mig! Ja, det är verkligen intressanta frågor och det är så kul att höra andras åsikter!

    SvaraRadera
  4. Då tycker vi i alla fall lika på de punkterna :)

    Hoppas ni får en skön natt.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Men flickor och pojkar ÄR olika. Pojkar har snopp och flickor snippa. Att ordet HEN skulle lösa löneklyftan ex är löjligt. Skrattretande tillochmed. För vi ÄR OLIKA. Alla är olika, de har som du skrev inget med kön att göra, därför blir HEN helt onödigt. Vi har ord som de,dom, "hanhon" är ett ganska bra hittepåord när man inte vet vad någon har för kön. Men hela denna HEN debatten är urlöjlig. Kram Nina

    SvaraRadera
  6. Oj, vilket härligt inlägg, och vilken intressant fråga! Som mor känner jag mig stolt och glad över det du du ger uttryck för! Det är ju INDIVIDEN som räknas, inte könet! I Finland säger man ju HÄN om båda könen! Inte är Finland direkt ett jämställt land,eller hur! Kram!

    SvaraRadera
  7. Cornelia: Ja, jag håller med dig. Debatten är löjlig, ordet känns inte som det behövs. I fråga om jobb är det självklart med lika lön för lika arbete och är du jävligt duktig ska du ha betalt därefter. Så enkelt är det. Hen påverkar inget av det överhuvudtaget. Kvinnor tjänar tyvärr ofta sämre än män, men ett könsneutralt ord gör varken från eller till.

    Mamma: Ja, just det. När du säger det kommer jag ju ihåg att det är så. Nej, Finland utmärker sig ju inte på något sätt i jämställdhetsfrågan, trots "hen". Kram

    SvaraRadera
  8. Bra inlägg av C. Får själv lite känslan av att det skulle vara fel eller inte passande att säga att man är man eller kvinna och därför har någon kommit på hen. Som en slags ursäkt att inte vara stolt eller tycka om dig själv för man råkar vara man/kvinna. Tycker det sänder ut fel signaler till kommande generationer. Man är väl antingen det ena eller det andra så vad e det dom är då otroligt jobbigt med det att man inte kan säga det?! Dom du skriver Nina det är svårt att få ner tankar på "papper" så dom låter vettiga ibland...

    SvaraRadera