Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

tisdag 7 juni 2011

Midsommar?

Inser att vi inte har några planer för Midsommar ännu, hmm... Skulle vara skönt att ha tillgång till en uteplats eller altan, annars har jag inte så många krav. Jo, min midsommartårta vill jag ju ha. Den måste jag göra i år igen, det var så länge sedan jag gjorde den sist. Hittade en bild på den från när jag gjorde den sist. Receptet kommer från ICA. De hade den på framsidan av Buffé för några år sedan. Det är många moment (det är en kladdkakebotten och en jordgubbsmoussefyllning) men det är så värt att göra den. Jag brukar göra den dagen innan och ställa i frysen över natten. Ta fram några timmar innan servering och dekorera med typ en liter jordgubbar.

Ingredienser

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175°C. Vispa smör, socker och sirap pösigt. Rör ner äggen.
2. Blanda vetemjöl, salt, vaniljsocker och kakao. Hacka daimen grovt. Tillsätt mjölblandningen och daimen i smeten. Bre ut smeten i en smord, bröad springform, ca 24 cm i diameter.
3. Grädda i ca 20 minuter. Låt svalna.
4. Blötlägg gelatinbladen 5 minuter i kallt vatten.
5. Mixa 1/2 liter jordgubbar i matberedare/stavmixer till en slät puré.
6. Vispa äggulor och florsocker luftigt. Vispa grädden till lös konsistens.
7. Värm 1/2 dl av jordgubbspurén i en kastrull. Ta upp gelatinbladen och tillsätt i kastrullen. Låt det smälta på svag värme. Rör ner gelatinblandningen i resten av purén.
8. Blanda försiktigt ner äggsmeten i purén och sedan grädden till en slät smet. Häll smeten över bottnen. Ställ minst 4 timmar i kylskåp eller i frysen. Tina 4 timmar i rumstemperatur vid serveringen.
9. Toppa tårtan med 1 liter rensade jordgubbar.

4 kommentarer:

  1. Åh vilket bra tips! Ska kankse försöka mig på att baka i min nya gasugn till midsommar. Henrik får ner sina kompisar så det kunde vara trevligt att vara en "duktig flickvän".. =) Nooooot!! ;)

    Kram T

    SvaraRadera
  2. Haha! Gör't! Denna kakan är bra att testa ugnen med för det enda som ska gräddas är kladdkakan och det är ju en ganska tacksam kaka att köra i ugnen (kakor med bakpulver i kan vara luriga om man har en ny ugn fick jag lära mig när jag flyttade!). Denna är supergod, smakar verkligen jordgubbar!

    SvaraRadera
  3. Ser jäkligt god ut! Jag testar. Återkommer med resultatet.. =)

    T

    SvaraRadera
  4. Ser jättegod ut Nina! Var det denna ni pratade om så mycket för länge sen?

    T
    Om du bara har undervärme som vi har i vår gasugn så sätt den ganska högt upp och med en eller två extra plåtar under så jämnar värmen ut sig lite

    SvaraRadera