Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

onsdag 28 december 2011

30 frågor om teve

 Jag älskar teve och läser gärna bloggar om teveserier. Denna lista har cirkulerat ett tag och jag blev sugen på att svara på frågorna själv också.

1. En serie som aldrig borde lagts ner?
- Mitt så kallade liv. Claire Danes och Jared Leto. Angela och Jordan. Det var en underbar serie som jag med glädje skulle se om, och tyckte det var trist att det bara blev en säsong. Ännu tråkigare att SVT (tror jag det var) bara visade 14 av 19 (?) avsnitt då de tyckte att säsongen riktiga sista avsnitt inte var ett bra avslut på säsongen. Sjukt konstigt.


2. En serie du önskar att fler tittade på?
- Supernatural! Spännande, rörande, rolig, snygga karlar och rätt mycket action! Den har allt helt enkelt. 


3. Favoriten bland de nya serierna för säsongen?
- Har inte följt så många nya serier för säsongen, men Pan Am var inte så tokig och Grimm har jag bara sett ett avsnitt av, men den verkade riktigt lovande också.


4. Din favoritserie nånsin?
- Oj, va svårt! Älskar både Vänner och Frasier och har alla säsongerna och kan se dem hur många gånger som helst så de är väl favoriter på ett sätt. Och sedan Supernatural såklart.


5. En serie som du hatar?
- Anna Thunman Sköld, som jag snodde listan ifrån hade på denna fråga svarat Jims Värld. Kan inte annat än hålla med. Men jag tror 2 ½ män får dela första platsen med Jim. Serien i sig är bra, men jag klarar inte av Charlie Sheen. Kanske ska ge den nya varianten med Ashton Kutcher en chans istället? 


6. Ditt favoritavsnitt av din favoritserie?
- The one that could have been, dubbelavsnittet av Vänner då man får se vad som hänt om inte Rachel lämnat Barry vid altaret, om Monica fortfarande var tjock m.m. Yellow fever, ett av de roligaste avsnitten av Supernatural,


7. Minst favoritavsnitt av din favoritserie?
-De avsnitten av Vänner efter att Rachel och Ross gjort slut. I typ en halv säsong bråkas det lite för mycket och jag tröttnade lite på "We were on a break..."


8. En serie alla borde titta på?
-How I met your mother. Bara för att det är den smartaste, roligaste och bästaste sitcommen som finns.


9. Bästa scenen nånsin?
-Scen ur tredje (?) säsongen av Veronica Mars. Veronica och Logan (seriens badboy men som egentligen är jättesnäll och jättekär i Veronica) har varit tillsammans under sommaren, men Veronica har gjort slut med Logan. Under en fest hos honom sitter han och ser ledsen ut i ett hörn och hon går fram och frågar hur han mår. Han hintar att hans hjärta är krossat och hon tror att det är en annan tjej som är orsaken till detta. Då förklarar han att han trodde deras kärlek skulle vara episk, att den skulle överleva allt. Krig, blod, tårar...
Veronica frågar då: "Do you really think a relationship should be that hard?"
Varpå Logan svarar med bästa serie-repliken någonsin: "Noone writes songs about the ones that come easy". I bakgrunden spelas "I hear the bells" med Mike Doughty. Magiskt!


10. En serie som du inte trodde du skulle gilla men tillslut älskade?
-Funderat länge men kommer inte på någon. Jag är noga med vad jag tittar på, och vet precis vad jag tycker om så oftast ser jag bara sånt som jag är ganska säker på att jag gillar.


11. En serie som gjorde dig besviken?
-The Event. Man fick visserligen lite mer svar än i Lost, men slutet kändes konstigt om det inte kommer en till säsong. Nä, den var ok men inte så bra som jag trodde.


12. Ett avsnitt du sett mer än fem gånger?
- Sex & the city ligger bra till här. Skulle kunna tänka mig att dra igenom alla säsonger en gång till!


13. Favoritserie från barndomen?
Lois & Clark. Hihi, älskade verkligen den serien. Såg för några månader sen att den gick i repris på tv3 på morgonen. Blev helt nostalgisk!


14. Manlig favoritkaraktär?
- Barney i How I met your mother


15. Kvinnlig favoritkaraktär?
- Veronica Mars i Veronica Mars

16. Guilty pleasure-serier?
- Haha, kan inte låta bli att titta på repriser av Seventh Heaven på femman på vardagsmornar om jag är hemma.


17. Favoritminiserie?
- Miniserier är jag inte så himla bra på att se måste jag erkänna.


18. Favoritserie som började tidigare än 2000?
-Förhäxad

19. Bästa cast?
Supernatural. Killarna som spelar Sam & Dean verkar ha fruktansvärt roligt ihop och det syns både i serien och bloopers. Hela inspelningsteamet verkar vara som en enda stor familj.


20. Favoritkyss?
-Lexie och Mark i Grey's när hon åker hem till hans lägenhet och säger: "teach me" och klär av sig kläderna.


21. Favoritpar?
- Ovanstående par; Lexie Grey och Mark Sloan i Grey's Anatomy. Bli ihop igen nångång då! 


22. Favoritserieavslutning?
- Seinfeld. Haha, klockrent att slänga dem alla i fängelse :-) 


23. Mest irriterande karaktär?
-Jag har en slags hatkärlek till Frasier Crane i Frasier. Man kan bli så galet irriterad på honom ibland, även om man älskar serien.


24. Bästa citat?
- Legen....wait for it...dary.... (Barney i HIMYM)


25. En serie du planerar att titta på (ny eller gammal)?
- True blood hade varit riktigt kul att se.  


26. Största OMG-ögonblick?
- När man fick reda på att Locke egentligen var förlamad men kunde helt plötsligt gå på ön i Lost. 

27. Bästa pilotavsnitt?
- Måste nog säga Desperate Housewives. Trodde jag skulle gilla serien, och fastnade direkt när jag såg första avsnittet. Allt det där med Mary Alice å så.


28. Första tv-besatthet?
- Älskade Beverly Hills i mellanstadiet, och Felicity i högstadiet. 


29. Pågående tv-besatthet?
- Alltid Supernatural. 


30. Sorgligaste karaktärsdöd?
- Denny Duquette i Grey's Anatomy. Så jävla sorgligt. Samma skådis (Jeffrey Dean Morgan)
spelar bröderna Winchesters pappa i Supernatural och även där dör han lika sorgligt. Tycker han dör alldeles för mycket i teve... Jo, och sedan en till från Grey's. George O'Malley, när Meredith inser att det är han som blivit påkörd av bussen och i slutet när han och Izzie möts i hissen och han står där i uniform... Snyft!

1 kommentar: