Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

söndag 16 oktober 2011

Mat

Det här med maten är ju alltid ett gissel tycker jag. Är det inte ersättning som strular så är det välling eller burkmat. Nu verkar vi ha hittat en okej kombo i att blanda ersättning och välling. Kör ungefär 135 ml ersättning & 70 ml välling. Det tycker fis är okej, tänkte försöka öka vällingen succesivt så kanske det blir mer välling än ersättning tillslut. Burkmaten går sådär. Men fick tips om att köpa mat utan bitar, och det är det jag gjort idag. Hade en kupong med 20 kr rabatt på 10 st burkar. Köpte lite blandat, ris&kyckling, spaghetti&köttfärssås, mormors köttgryta och goa fruktpuréer. Igår hittade jag en jättefavorit. Päron & banan yoghurt. Hon slukade hur mycket som helst, känns skönt att ha hittat en lite matigare variant att ge henne. Känns som det mättar lite bättre än bara ren fruktpurée. Nu hoppas jag på samma fina resultat när vi testar köttfärssås utan bitar! Håll tummarna!!

4 kommentarer:

  1. Härligt att de verkar funka med välling/ersättnings mixen =) De är ju toppen! Välling är ju rätt skönt att kunna ge som morgonen eller kvälls mål och de blir ju lite extra mammamys nu när dom härjar så mycket själva =)

    Du skrev att du nu ska testa utan bitar, vad har du provat innan då?
    Wilma tycker inte heller att bitar är nån höjdare så jag kör vidare på 6 mån maten.. Tids nog lär hon sig detta med bitar oxå.

    Hon äter ju gärna smörgås(gärna pappas i små små bitar) och en skiva gurka är aldrig fel =)

    Stor kram

    SvaraRadera
  2. Ja, tycker det är jätteskönt att hon inte ratar det helt i alla fall. Ersättning känns lite "blaskigt" nu och det är en trygg känsla för mig att vi kan göra det lite matigare med välling.

    Formulerade mig lite skumt ser jag. Har testa utan bitar innan också (typ kalops) och det har gått okej. Ingen succé men hon har fått i sig lite. Sen blev jag ivrig och ville testa spaghetti & köttfärssås och köpte Sempers från 6 mån. Den var det små spaghettibitar i och det verkade inte alls gå hem. Så nu köpte jag Nestles från 5-6 månader och det verkar vara helt slät mat utan bitar. Det var det jag menade, men inser att jag skrev det lite knepigt :-)

    Åh, babysmörgås :-) Hoppas verkligen Thea gillar det. Har gett henne en bit rostbröd på prov en gång och det var gott i alla fall :-)

    Ha det så gott och ge W en stor kram från mig (om du hinner ifatt henne!) Kramar

    SvaraRadera
  3. Bitar är svårt men det ger sig över tid. Oskar lärde sig bäst med majskrokar, smörgåsrån och mjukkokta päron och morötter (i stavar så att han kunde hålla)
    Det fick han från start (7månader). Har du läst om BLW? Vi kör inte på det men lite av tänket att låta barnet styra gillar jag. Vi både skedar och ger plockvänliga bitar.

    Har fattat det som att ersättning eller amning ska vara basen i kosten hela första året - så jag förstår inte varför det är så många som har så bråttom att ta bort all ersättning. Men det är väl bara jag...

    SvaraRadera
  4. Ok... Då förstår jag:) ja sempers mat ÄR väldigt stora bitar. jag ger oxå bara från Nestle. Köpte en 8 mån burk från semper som var hela (små dock) köttbullar i ha ha... Konstigt! Wilma pussar tillbaka :) massa kram från oss till dig och lilltjejen

    SvaraRadera