Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

torsdag 10 november 2011

Kyckling i ugn med bulgur

Denna rätt gjorde vi för första gången ikväll och den var riktigt god! Relativt snabbt (ca 30-40 min)och bekvämt att köra kycklingen i ugnen. Sen var det bara att koka bulgur och fräsa lite zucchini och vitlök. Och göra en yoghurtsås på yoghurt, citron & olivolja. Denna görs definitiv igen. Tyvärr glömde jag av att krydda upp bulgurblandningen med sambal oelek som det står i receptet. Fattar inte hur jag kunde glömma, hade ställt fram den på bänken och allt, men bara glömde av... 

 4 portioner
Tillagningstid: 30 min.
  • 2 dl matyoghurt
  • 1 msk pressad citron
  • 1 msk olivolja
  • salt
  • 4 kycklingfiléer
  • 3 msk mango chutney
  • 4 dl bulgur
  • 1 zucchini, skivad
  • 3 vitlöksklyftor, hackade
  • 1 msk olivolja
  • 1–2 tsk sambal oelek
Gör så här
  • Rör ihop yoghurt, citron och olivolja. Salta och ställ kallt. Värm ugnen till 200 grader.
  • Lägg kycklingfiléerna på en smord plåt. Salta och bred på mango chutney. Baka filéerna mitt i ugnen till 70 grader kärntemperatur, det tar 16–17 minuter.
  • Koka bulgurn enligt anvisningen på förpackningen. Fräs under tiden zucchini och vitlök i olivoljan.
  • Blanda den nykokta bulgurn med fräset. Krydda med sambal oelek och lite salt. Blanda i koriandern. Servera med yoghurtsåsen och kycklingfilén.

2 kommentarer:

  1. Ser jättegott ut, förutom att jag förätit mig på på kyckling..Själv provlagade jag tjocka revbensspjäll, tänkte på julen och R! Förkokade, gjorde glace och grillade. Det blev super! Gott med bara coleslaw till!

    SvaraRadera
  2. Mmm, revbensspjäll! Ja, åt mycket kyckling ett tag också, men så höll jag mig lite ifrån det ett tag och nu är det gott igen :-)

    SvaraRadera