Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

måndag 7 november 2011

Köttgryta

Vilken lagom dag det blev idag. Promenad & kaffe med Carro, hem och plockade lite medan Thea sov middag, sen när hon grejade i gåstolen satte jag igång med maten. Och då till rubriken. Jag gjorde köttgryta, jag gillar köttgryta. Enkelt, gott (om det får koka länge) och kan varieras. Jag är ingen som freestylar så mycket i köket utan följer gärna recept, men jag fattar inte riktigt recepten jag hittar på köttgryta. Det jag använde idag t.ex. 2 dl vatten? Bara 2? Känns som det ska vara mycket vatten i en gryta som gärna får koka 1-2 timmar? Eller? Detta recept sa i alla fall 2 dl vatten och mot slutet 1 dl matgrädde. Jag tog 5 dl vatten och hela paketet grädde. Då blev det helt lagom med vätska, grytan fick koka 1 timme, hade gärna fått stå en till men det var vi för hungriga för. Mottar gärna andra tips på hur man gör sin köttgryta extra god. För det här med så lite vatten fattar jag bara inte...?

5 kommentarer:

  1. Ja 2dl låter lite. I mormors recept så står det att vattnet skall täcka köttet. Då blir det lagom.
    Du kan få kika på hennes recept om du vill ha lite förbättringstips. Kommer tyvärr inte ihåg i huvudet.

    Kram kram

    SvaraRadera
  2. De kanske har missat en nolla eller lagt dit ett d för mycket.. ;-)

    Annars kan man ju fylla på med något billigt rödvin. Görgött!!

    Ikväll blir det kycklinggryta i Malmö!!

    Kram Therese

    SvaraRadera
  3. Du måste testa Burgundisk köttgryta! Den är bara outstanding. Vätska: 1/2 fl rödvin + 2dl buljong på 1 kg kött! Kolla recept på ica.se/recept. Uteslut det ni inte gillar, tex svamp.Köp billigt matlagningsvin.

    SvaraRadera
  4. låter galet lite med 2 dl
    Tror Therese kan ha rätt att de lagt till ett d framför.

    Jag brukar göra ganska stora grytbitar och sjuda läääänge 3-5 timmar eller så. Gärna i vin eller god fond.

    Nu har jag beställt en crock-pot så att köttgrytor mm ska kunna koka hela dagen medan man är ute, på jobbet eller gör annat. Är superspänd på hur det kan bli.

    SvaraRadera
  5. Vilka bra tips! Ja, lite rödvin i grytan känns som att jag måste testa! Hade egentligen tänkt göra grytan i lördags och låta den koka när vi höll på att packa, men glömde av det och när vi kom på det var vi så hungriga så det blev mat hos svärföräldrarna istället :-)

    Tur man har en blogg där man kan få tips när man behöver dem!! Återkommer nästa gång jag gör en gryta med resultat!

    SvaraRadera