Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

måndag 7 januari 2013

Dukan

Nytt år, nya möjligheter! Så brukar det ju heta. Jag har ju kört lite Viktklubb under hösten och det har funkat bra tycker jag. Ungefär 8 kilo tappade jag, men de senaste två månaderna har motivationen trytit och jag tröttnade på att fylla i minsta lilla grej jag åt. Jag ger inga nyårslöften men har lovat mig själv sen länge att jag nu efter nyår ska ta tag i detta på allvar. Och det löftet tänker jag hålla. Jag vet hur bra jag kan må, hur mycket mer energi och ork jag har när jag äter bättre och väger mindre.

När jag var i Örebro senast och träffade min fina vän S fick jag nästan en chock! Hon hade gått ner mängder i vikt! Jag visste att hon gick på en diet som heter Dukan och har pratat om den flera gånger. Har dock inte satt mig in i vad den innebär men det gjorde jag lite grann igår. Och jag tror jag ska ge det ett försök. Dukan innehåller 4 faser. Den första är på mellan 3-10 dagar (man väljer själv) och då äter man bara protein i princip. Kött, kyckling, mejeriprodukter med låg fetthalt. Efter den intensiva fasen inför man vissa grönsaker och allt som allt handlar det om 100 olika livsmedel som är okej att äta. Andra fasen pågår tills man når sin målvikt och efter det övergår man i en tredje fas som finns för att man sakta ska införa bröd, ris, pasta m.m så att man i fjärde fasen sedan kan äta "som vanligt" igen utan att gå upp i vikt igen. Detta är bara grova drag och jag är inte någon expert (än) utan bara läst mig till detta, plus tips från S. Men kanske att detta kan vara något. Robert tror på det, han tror det kan passa honom. Jag tror det passar mig med, bara jag ger mig fan på det. Jag ska börja med att läsa en bok om det tänkte jag. Samtidigt som jag självklart kommer tänka på vad jag äter och försöka införa detta så smått innan jag inleder första fasen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar