Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

tisdag 29 januari 2013

Tvåårstrotsen?

Min lilla tjej. Hon är himla rolig, gullig, charmig. Men även trotsig, bestämd, sur, arg. Idag gick det hyfsat smärtfritt att klä på ytterkläder och stoppa henne i vagnen efter förskolan (förutom ett litet bryt utanför dörren till förskolan innan hon kommit i vagnen och fått ett smörgåsrån). På bussen började hon knorra. Gav demonstrativt tillbaka smörgåsrånen och krävde (nej, hon frågade inte snällt) festis (en pojke i vagn bredvid henne drack festis) istället. Höll på att klättra ur vagnen när jag förklarade att jag inte hade någon festis utan bara rån.

Hemma fick hon ett glas saft och det slukade hon på två sekunder och skrek sedan: MER SAFT (mej taft). När jag sa nej grät hon stora tårar i säkert 5 minuter. Senare på kvällen ville hon leka med saftflaskan och låtsas att hon hällde upp saft till mig. Men denna lek kunde hon inte leka ordentligt om jag inte tog av korken. Räckte mig flaskan och sa: Thea kan inte, mamma hjälpa. Eftersom att leka med flaskan utan korken på inte är ett alternativ gick hon ut i hallen och la sig där en stund. Samtidigt som hon gjorde det klart å tydligt för oss att vi var hemska föräldrar genom diverse plågsamma läten.
Eller vad sägs om gårdagens middag. Den föll henne inte i smaken och då kastade hon sonika ner skålen på golvet, så den landade uppåner på min tå. I såna situationer får man bita sig i läppen, men samtidigt blir jag så arg när hon beter sig så illa vid matbordet. Just matstunden har vi varit noga med att den ska vara på ett visst sätt. Det självklara, man leker inte med maten och slår inte bort tallriken om man inte skulle gilla maten. Ändå gör hon precis det. Jag vet att det gäller att härda ut och att det är en jobbig fas att gå igenom men jisses alltså... Om någon erfaren och vis förälder läser får ni gärna tipsa mig om typ lugnande tankebanor som gör att man kan behålla förståndet i tuffa stunder :-)

10 kommentarer:

  1. Tyvärr ingen erfarenhet att dela (ännu) då min tjej är 9 mån. Längtar inte tills trotsen börjar om vi säger så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej det förstår jag :-) 9 månader, den ålder tyckte jag var så rolig! Men alla åldrar har ju sin charm och jag tycker ju mestadels att min lilla tjej är hysteriskt rolig & charmig!

      Radera
  2. Jag skrsttar igenkännande, det är tufft ibland. Men jag tänker hela tiden att hon inte VILL göra fel eller bråka, hon är helt enkelt programmerad att göra så. Och hon utvecklas av det och lär sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt, Hanna och det är ett bra sätt att tänka. För så är det ju, det handlar om utveckling och detta är ju någonting de måste ta sig igenom precis lika mycket som vi. Men ibland tycker jag hon ser så lurig ut i blicken att jag inte kan misstänka annat än att hon gör vissa saker på rent djävulskap ;-) (skämt, såklart, så ingen missförstår mig, haha!)

      Radera
  3. Åh Nina jag vet ju hur du har det..
    Vi har ju världens finaste tjejer, dock ganska busiga sådana ;-)
    Men denna trotsen går ju över. Och det går ju i vågor... Man får boosta på sig när dom är inne i en bra period och tänka på det när de är som kämpigast.
    Bvc sa: Välj dina fighter!
    Vägrar hon jacka, strunta i den då så kommer hon frysa och vilja ta på den. Funkar utmärkt kan jag säga ;-)
    Tänk att dom är så stora våra små tjejer.
    Wilma blir 2 år på sön tänka sig!
    Minns när vi träffades på bvc med dessa små knyten <3

    Vi får peppa varann helt enkelt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är ju det finaste som finns. Men som du säger så går det i vågor och det positiva måste man ta med sig in i det svåra helt klart!
      Ja, barna var små när vi träffades men problemen STORA! minns du alla diskussioner? Det var så skönt att lätta hjärtat hos likasinnade under den här perioden (och det är det fortfarande!).
      Kan knappt fatta att Wilma blir 2 denna veckan! Galet :-)

      Absolut, man får ta stöd hos varann! Kram på dig, vännen!

      Radera
  4. Oh pust! Jag har tyvärr inget tips. men hejja på! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina Jenny! Jag får samla på mig bra tips och lämna dem vidare till dig när August når denna åldern ;-) Kram!

      Radera
  5. Haha by the way Wilma hade utbrottet from hell när jag hämtade idag.. Gud va jag skämdes! *asg*
    Jaja på de imorn igen bara*fniss*

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, å nej!! Stackars er båda! Kram!

      Radera