Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

onsdag 24 oktober 2012

Ursprung

Ibland är man mer och ibland mindre stolt över sitt ursprung. Dialekten är väl inte det vi Örebroare ska vara stoltast över (men jag hävdar fortfarande att de gnäller värre i Eskilstuna) men så här hemsk är den väl inte? Och rikssvenska är väl ingen dialekt? Jag vet inte längre vad jag pratar för dialekt. Hörde mig själv på en filmsnutt där jag bredde på med en riktigt go götebosska, men ringer en vän hemifrån eller när jag är på besök hemma kommer det gamla tillbaka direkt. Efter en helg hemma hinner jag knappt säga godmorgon innan min chef frågar om jag varit hemma i helgen :-) Man blir lite dialekt förvirrad efter ett tag. Säger jag tissdag eller tiisdag? Kavijar eller kavvjar? Lackris eller laakris?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar