Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

söndag 28 oktober 2012

Matt

1 ½ års åldern har än så länge inte seglat speciellt högt upp på listan över vilken ålder som är roligast. 18 månader kind of sucks! Hon är så trotsig, herregud! I fredags hade vi cykelturen från helvetet som slutade med att jag släpade hem henne och cykeln flera kilometer (hon satt INTE i sin cykelsits utan jag bar henne) så jag trodde mina armar skulle ramla av. Idag skulle vi gå till lekplatsen. Efter en lång stund i gungan ville hon gå ner och vi började gå hemåt. Men så helt plötsligt skulle hon gå tillbaka och gunga mer, men då sa jag nej. Då satte det igång. Hon grina hela vägen hem, jag försökte muta lite med att gunga på en gungbräda vi har på gatan men nej. Sen grät hon ungefär 20 min efter att vi kommit in, då över att hon ville ha nappen vilket både jag och hennes pappa vägrade ge henne (mest pga att hon nöp/rev sin pappa när han inte gav henne nappen direkt utan försökte trösta med en kram). Men just nu vill vi inte ge oss, hon ska inte få sin vilja igenom i allt. Vår BVC-sköterska sa att just denna åldern är jobbig med den starka viljan hos barnet och att man får välja vilka strider man orkar ta, för att ta alla funkar inte. Och det är väl så man får göra. När hon ligger raklång på marken och gapar av ilska och man känner hur det bubblar inom en av frustration får man tänka på den där stunden på dagen då hon spontant ger en en kram eller en puss. Och att det är helt okej att lämna henne till farmor&farfar/mormor&morfar en stund och känna att det är jäkligt skönt. 



 

6 kommentarer:

  1. Och viktigast tycker jag: tänka på att de inte VILL bråka utan är som besatta eller vad man ska kalla det, av utvecklingen de måste gå igenom. Det är ju alltid värst för dem själva.

    Kram från en i samma sits.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis så är det ju! Man kan ju inte ens föreställa sig hur detta är för dem. Så mycket de lär sig, och vill förmedla men inte kan... Kramar!

      Radera
  2. Vi kommer på torsdag, det ska bli kul att träffa denna trotsig lilla Thea!Egen vilja har hon ju alltid haft, men klart att den ska prövas mot andras, helst mot de som är närmast!Vi ska väl ha henne hemma på fredag när ni jobbar? Kanske kan vi hämta på förskolan när vi kommer på torsdag?
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst får ni ha henne på fredag! Hon är ju mest trotsig mot oss, så det ska bli spännande att se hur hon beter sig mot er :-)

      Kram

      Radera
  3. Ha, ha skrattar när jag läser detta. :-)Känner igen mig så i det du skriver. Har nästan varit på väg att lämna Mollie ibland när hon totalvägrar att ta ett steg till och bara skriker rakt ut. Skönt att veta att man inte är ensam med att ha ett litet trots- monster emellanåt ;-)

    /Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,visst är det underbart? Den där fina stunden på lekplatsen förvandlas till ett litet krig mellan oss istället :-) Så skönt att ni andra i samma sits skriver här! Himla skönt att veta att man inte är ensam :-)

      Radera