Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

söndag 15 april 2012

Passion för pannkaka

Nu blir det lite matblogg i några inlägg. Denna veckan har vi råkat köpa på oss alldeles för mycket mjölk. Därför har jag som mål att göra så mycket mjölkrelaterade saker som möjligt. Därför blev det pannkakor till frukost även idag. Dock varierade jag mig och gjorde amerikanska pannkakor idag istället. Min mamma gör suveränt goda amerikanska pannkakor så jag kände att jag hade mycket att leva upp till. Googlade recept och tog första länken tror jag det var. Läste kommentarerna och det verkade lovande. Eftersom jag inte planerat att göra detta idag så hade jag inga bär till. Det ska ju helst vara jordgubbar till tycker jag. Även blåbär är gott till, men idag blev det bara sirap. De blev riktigt goda måste jag säga. Hade nog liiite för hög värme i pannan då de fick rejält med färg. Men det smakade inte det minsta bränt utan de blev bara lite krispiga vilket bara är gott! Här kommer recept:

2 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
1 msk socker
2 ½ dl mjölk
2 msk smält smör + smör till stekning
1 ägg

Blanda ihop de torra ingredienserna till smeten. Vispa sedan i mjölk, smör och sist ägget. Stek pannkakorna i lite smör. När du ser bubblor på ovansidan på pannkakan är det dags att vända. (det sista var ett bra tips, när man såg bubblor var den perfekt stekt på undersidan!)

Ser inte mycket ut för världen utan frukt till, lovar att det var gott. Thea åt en halv. Den var nog lite svåräten och för henne är det lättare att äta tunnpannkaka. Hon fick lite yoghurt också så hon blev mätt! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar