Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

lördag 21 april 2012

Frölunda

Idag har vi varit iväg till Frölunda Torg och shoppat. Eller jag shoppade, Robert & Thea agerade bara sällskap och smakråd. Provade de klänningar jag visade bild på här på bloggen och det blev tillslut den som var lite jeansaktig. Själv tyckte jag den prickiga var mycket finare, och hade en finare modell men tyvärr såg jag gravid ut i den. Det hade säkert sett bättre ut när jag fått på mig strumpbyxor som håller in lite men modellen passade verkligen inte så tyvärr tyvärr. Men den jag köpte blir nog kanon. Speciellt när man får på alla detaljer till, en kofta över, smycken, strumpbyxor och snygga skor. Sen köpte vi med oss sallader hem från pizzerian (första gången vi köpte sallad där, och det var jättegott!) och käkade lunch hemma. 


Nu sover Thea. Vi vet inte riktigt vad vi ska göra med hennes sömn just nu. Så som det sett ut det senaste har hon sovit till 06.30-07, sedan varit vaken till runt 10. Då har hon sovit mellan 1-1,5 timme. Vaken till 14.30-15 och då sovit 1-1,5 timme till. Hon har alltid varit svår att lägga på kvällen men nu är det riktigt svårt. Sover hon två lite längre tupplurar på dagen kan det vara nästintill omöjligt att lägga henne på kvällen. Oftast somnar hon inte förrän 20.30-21.00 och det känns på tok för sent för en ettåring. Dessutom vaknar hon tidigare och tidigare. Igår vaknade hon 05, idag 05.40. Så idag ska vi testa med bara en tupplur på dagen, så får vi se om det är lättare att lägga henne ikväll. Hon somnade till lite i bilen på väg till Frölunda, sov kanske 20 min. Och så la vi henne nu, strax efter 13. Det får bli dagens sömn så får vi se kvällen går. Eftersom hon är så svår att söva vill jag verkligen få ordning på det. Vill att hon ska kunna somna i sin säng och att man kanske bara behöver sitta bredvid, inte röra henne eller klappa på henne alls. Jag är inte så sugen på någon 5-minuters metod, men det kanske är den vägen man måste gå för att det ska bli bra? Jag vet att hon kommer skrika lungorna ur sig de första kvällarna, men det kanske är värt mödan? Usch, svårt det här... Kom mer än gärna med tips om ni har några!


9 kommentarer:

  1. Tror på att inte sova så mycket på dagen.
    Oskar har ett ökat sömnbehov jämfört med andra barn pga sin sjukdom och han har bara sovit en gång om dagen sen ungefär 14månader. Kusinerna har sovit en gång per dag sen 9-10 månader och sover de längre än en timme så väcker de killarna.

    Jag tror inte att ett barn kan få för mycket närhet så att ha dom i eller nära sin egen säng känns helt klart bäst för oss. Går inte längre än mig själv när det gäller det, jag vill sova nära Johan och nu nära Johan och Oskar, varför skulle han vilja sova i eget rum där vi inte hör honom förrän han skriker (och nu är det en period med mycket nattskräck, då hade vi fått springa oavbrutet och vara uppe länge tills han lugnade ner sig istället för att bara räcka ut armen). Den dagen han får eget rum får han även en 90madrass eller större på golvet så att han inte är fast i en spjälsäng. Men där gör man ju som man själv vill och vad man tror på.

    När det gäller metoder så verkar tassmetoden bättre än femminuters - i alla fall trevligare

    SvaraRadera
  2. Glömde ju det viktigaste jag skulle skriva!

    Vår BVCsköterska (som är helt fantastisk) svarade på vår något nojiga fråga om egna sängar och sömnproblem mm med att säga
    "När det gäller barns sömn, följ minsta motståndets lag. Gör det som funkar för er oavsett vad det är, ni kan inte göra fel bara ni lyssnar på barnet"

    SvaraRadera
  3. Säger sig ovanstående. Mindre sömn på dan. W sover vara 1 gång, oftast mellan 11-13. Plus minus;)
    Ang metoder. Ja tror inte på 5 min heller:/ De gör ont i både mamma och barn hjärta:( W kamperar ihop med oss igen. De funkar super. Som ovan sa närhet verkar oerhört viktigt. Om W vaknar på natten flyger hon över vips i våran säng sen sover vi lugnt och stilla till morgonen.
    Att hon skulle "fastna" i våran säng är ja inte rädd för alls. Tids nog sover hon i sin säng hela natten. Hon somnar 19 och sover till mellan 6-7 nånting. Vi har äntligen fått lite flyt med sömn trots att de ibland strular men ja tar de med ro. De blir bättre igen:) Stor kram till er alla

    SvaraRadera
  4. Mycket bra skrivit av Johanna:) <3

    SvaraRadera
  5. Vettiga grejer ni skriver båda två! Vi har haft mycket strul med sömnen och vaket på natten av och till (ej med gråt och skrik utan bara vaken) men fick bot på det genom eget rum. Hon har sovit som en klocka därinne i två månader fram till nu.
    De senaste två nätterna har det inte varit något skrik, hon har sovit gott hela natten men vaknat toktidigt (05...) istället. Självklart skulle hon få sova mellan oss om jag märker på henne att det är det hon vill, men oftast är det inte det. Några få nätter när hon krånglat har hon somnat gott mellan oss och bara sovit men det vanligaste är att hon oroligt vänder och vrider på sig när hon är i vår säng. Vi har bara en 160 cm bred säng och jag tror hon tycker det är för trångt om hon inte är närhetssökande när vi lyfter över henne. Nu var det ju mest nattningen jag tänkte på. Den brukar ta lång tid. Vi lägger oss alltid bredvid henne på vår säng och lyfter över henne till sin egna säng när hon somnat. Men det kan ta upp till en timme innan hon somnar, hon stirrar bara apatiskt. Jo, vi förstår ju att vi får minska dagssömnen och det gjorde vi idag och då somnade hon själv i sin säng efter 20 min. Anledningen till att hon fortfarande sovit 2 ggr/dag är att hon aldrig är still på dagen. Jag skojar inte, hon går hela tiden. Idag har hon suttit still 1 (!) min på hela dagens vakna tid. Helt sant, i övrigt rör hon sig konstant, tror det är därför hon behövt lite mer dagsömn. Hur som helst, tack för fina kommentarer!

    SvaraRadera
  6. Glömde förresten att skriva att vi använder babyvakt så vi hör henne alltid innan hon vaknar också. Den är superkänslig så vi hör så fort hon rör sig i sängen, oftast även andetagen också.

    SvaraRadera
  7. Men att dom rör på sig mycket är ju inte ovanligt;) De är noll-100 med en gång W vaknar och hela dagen tills hon somnar:) De är ju skoj att gå ju;))) Men minska dag sömnen så kommer säkert nattningen som ett brev på posten:) Skönt att de funkar med eget rum, man ska göra som J sa, de som är bäst för ER! Då blir de bäst:)) Kramis

    SvaraRadera
  8. Jo, jag förstår ju att alla ungar rör sig mycket och att det inte är nåt ovanligt för T. Känns ändå som att en ettåring ibland kanske kunde sitta på golvet och plocka med några leksaker men det kanske är inte är så många som gör det. Just nu står det i alla fall helt klart att hon sover för lite. De morgnar hon vaknat 05 har hon somnar 20.30 kvällen innan, och alltså bara fått ca 8,5 timmars sömn. Ta igår som exempel: 8,5 timmars nattsömn, 2 timmar på dagen och då somnade hon snabbt på kvällen. För att vakna 04.45 imorse. Kl 6 lyckades R få henne att somna en timme till så hon vaknade igen 07. Fr.o.m nu kör vi på en tupplur per dag men kan ju säga att det hade känts lättare att göra det om hon sovit kanske 10-11 timmar på natten istället, så som du skrev att W gör, tex. Men det är bara att köra på :-)

    SvaraRadera
  9. Håller med Johanna! "Minsta motståndets lag" har vi kört med när LillGrodan var mindre! Svårplanerat för oss vuxna kanske, men vi har haft en mycket nöjd och utvilad liten pojk!=) Lycka till!

    Letar nya mammabloggar att följa... Känner du för att ta Bloglovin- följe?
    Hoppas du får en härlig söndag!

    SvaraRadera