Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

lördag 9 maj 2015

Tårttips!

På påskdagen den 5e april fyllde vår älskling 4 år! Tänk vad tiden gått fort. Minns hennes första påsk, bara några veckor gammal, med en lila klänning jag köpt Kappahl. Hon var så fin <3 
Hur som helst! Vi hade två kalas för henne. Ett släktkalas på själva födelsedagen och ett barnkalas veckan efter. På släktkalaset gjorde vi en fjärilstårtaJag misslyckades med mina egna tårtbottnar. Gjorde efter ett nytt recept då jag inte hittade mitt gamla hederliga och den lyfte sig inte så mycket som den brukar. När jag sen skulle skära dem i tre delar gick det åt skogen. Sånt som händer och färdiga bottnar är absolut inte dåliga så det var inte mer med det. Så här gjorde jag i alla fall: 


Fyllde bottnarna med den fyllningen jag ville ha. Mosade banan & blandade med lite vispgrädde (tog lite för mkt grädde så den blev lite för blöt) och på andra lagret hade jag valt geisha-fluff. (Dela 200 gr geisha i bitar och smält i 3 dl vispgrädde - ej koka!! Låt svalna över natten eller några timmar i kyl. Vispa upp och kleta ut) När fyllningen var klar delade jag tårtan på mitten och snurrade runt halvorna så de låg med runda sidorna mot varann. Klädde in hela i grädde, färgade en liten del av grädden rosa och spritsade runt om. Sen är det bara att dekorera som man vill. Thea tog ena halva och jag den andra :-) 

Till barnkalaset var jag helt slut efter en lång vecka med jobbig sjukdom och ville göra det så enkelt som möjligt. Så det fick bli en chokladbollstårta. 


Det är så enkelt som det låter. Gör en sats chokladbollar (jag tog receptet från Jennys Matblogg). Forma till en tårta och strö över önskat strössel, pärlsocker eller riven kokos. Tänk på att ta ur kylen en stund innan servering bara. Jag var lite sen med det och då blir den lite hård. Jag hade även gjort en fruktsallad och serverade vaniljglass till det. Funkade utmärkt, enkelt & alla verkade nöjda! Tycker inte man behöver göra det mer avancerat på ett barnkalas för 4-åringar. Fast det är ju upp till var & en såklart! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar