Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

söndag 15 december 2013

I fredags fick vi en stor bit karré av grannarna (tack snälla!) som jag idag gjorde pulled pork på. Har tänkt att göra det länge men det blir aldrig av. Jag följde ett superenkelt recept som jag hittade på Ica. Minimal ansträngning innan det slängs in i ugnen. Perfekt om man ändå tänkte spendera söndagen hemmavid. Det blir varmt i stugan dessutom :-) Min lät jag stå 5 1/2 timme och det blev ljuvligt gott! 
Precis lyft på locket, spännande! 

Pulled and ready to eat!

Vi serverade med sallad, tortillas & creme fraiche. 

Här kommer receptet! 

 6
handle
  • 1 1/2 kg benfri fläskkarré i bit
  • 3 tsk salt
  • 3 krm nymalen svartpeppar
  • 2 gula lökar
  • 1 hel vitlök
  • 1 flaska barbequesås hickory (à 250 ml)

Till servering

  • 1 - 12 portionsbröd, t ex minibaguette eller källarfranska
  • 1 fint strimlad rödlök
  • 1 burk tomatsalsa (à 300 g)
  • 1 burk majs (à 340 g)
  • 3 dl gräddfil

Så här gör du

Detta är ett recept från Buffé nr 1 2011

  1. Sätt ugnen på 125°C.
  2. Krydda köttet runt om med salt och peppar. Lägg det i en gryta med lock som tål ugnsvärme.
  3. Skala och skär löken i klyftor. Skala vitlöksklyftorna. Lägg lök och vitlök runt om köttet i grytan. Häll på barbecuesåsen så det täcker kött och lök. Sätt på locket, låt köttet stå i nedre delen av ugnen 4–5 timmar, tills det är riktigt mört.
  4. Dra isär köttet direkt i grytan med en gaffel så det faller isär och blandas med såsen.
  5. Dela bröden och låt var och en fylla sitt bröd med kött och tillbehör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar