Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

söndag 7 april 2013

Tårtorna

Igår gjorde jag två tårtor. Receptet på botten fick jag av en kollega och det är i princip likadant som receptet jag körde förra året, men kokande vatten tror jag inte jag hade då. Här kommer det receptet:

3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 dl kokande vatten
1,5 tsk bakpulver

Vispa ägg & socker pösigt. Blanda vetemjöl & bakpulver. Tillsätt vattnet och mjölblandningen växelvis i äggsmeten. Grädda ca 30 min på 175 grader, nedre delen av ugnen.

Svårast tycker jag är att dela botten men det gick bra. Tips är att vara två, jag hade haft svårt att få det bra om inte mamma assisterat.

Sedan gjorde jag 4 olika fyllningar då jag ville testa olika kombinationer för att se vad som blev bäst. Tårta nr 1 fylldes med ett lager geishafluff & ett lager zoofluff. Principen är samma för all fluff. Grädden får inte koka, låt ditt godis smälta ordentligt. Här kommer de recepten:

Geishafluff:
3 dl vispgrädde
150 gram geishachoklad
Värm grädden och häll i chokladen. Rör tills chokladen smält (obs! grädden får inte koka!). Låt stå kallt minst 6 timmar (jag lät den stå över natten). Vispa med elvisp till önskad konsistens.

Zoofluff:
70 gram zoo-godis
2,5 dl grädde
Några droppar röd karamellärg
Jag hade även lite grädde i smeten när jag vispade upp både zoo & gelehallon fluffet då gelatinet gör att dessa blandningar blir stela och sega. Men med lite grädde vid vispning blev det finfint! Zoo & gelehallon ger inte speciellt mycket röd färg utan grädden ser mest smutsig ut så karamellfärg är att rekommendera om man vill ha den rosa och fin!

Tårta nr 2 glömde jag ta kort på men det såg likadan ut förutom att det var gula & orangea nonstop istället. Och annan fyllning. I den var det dumlefluff & gelehallonfluff.

Dumlefluff:
3 dl vispgrädde
180 gr dumlekolor

Gelehallonfluff:
3 dl vispgrädde
80 gr gelehallon
Några droppar röd karamellfärg
(Det ger inte mer smak att öka på mängden gelehallon eller zoo, smeten blir bara hårdare och mer svårarbetad men smaken förblir den samma så öka inte mängden). 

Himla långt inlägg. För att summera. Fluff är enkelt och gott i tårtor. Geishafluff var utomjordiskt gott och jag skulle kunna äta det med sked som fredagsmys! Zoo tog låg tid på sig att smälta och smakade gott men gelehallon var godare så nästa gång kör jag nog på det istället. Jättenöjd med kombinationerna och gästerna åt med god aptit så jag tror det gick hem!





4 kommentarer:

  1. Säger bara wow...
    LindaB

    SvaraRadera
  2. Åååhh det där fluffet som du gör! MÅSTE testa! Så himla gott låter den. MmmM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är SÅ gott! Godast är chokladfluff av något slag tycker jag! (Chokladälskare :-)). Kram!

      Radera