Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

tisdag 31 juli 2012

Ett nytt liv

Igår satte jag igång med mitt nya liv. Måndag och slut på semestern, hur vanligt är inte det då? :-) Jag har tidigare gått ner ca 21 kg med Viktväktarna och jag tror att anledningen till att nedgången gick bra den gången var för att jag blev inspirerad av nya recept, och gjorde verkligen en helomvändning i min kosthållning. Tyvärr har kilona smygit tillbaka under åren och jag har tappat mycket av det jag då gjorde så bra. Grundstenarna finns kvar. Jag äter alltid frukost, lunch, middag. Har väldigt svårt att tumma på det, men så mycket annat av de bra vanorna har tyvärr tappats bort längs vägen. Nu har VV gjort om sitt points-system och jag kände att jag inte hade lust att betala de stora summorna som de vill ha så jag bestämde mig för att istället testa Viktklubb. Typ samma som VV men man räknar istället kalorier. Att göra av med mer än man stoppar i sig är ju det logiska sättet att gå ner i vikt så nu testar jag detta. Känner en motivation jag inte känt på länge måste jag säga. Hoppas hoppas det börjar bra, så motivationen inte tryter. 

Igår blev det en lång, rask promenad med C men idag har det inte blivit mycket motion tyvärr. Så är det ju ibland men jag försöker satsa på att cykla till jobbet imorn. Håller tummarna för uppehåll. Annars får det bli promenad för åtminstone varannan dag vill jag komma ut och röra på mig! Om någon som läser har tips för viktnedgång, hjälp mot sötsug eller andra bra tips får ni gärna lämna dem i kommentarsfältet! 

 

10 kommentarer:

  1. Säger som jag sagt tidigare. Minska kolhydraterna rejält.
    Jag har blivit av med sötsug, jag får äta vad jag gillar och jag tappar i vikt. Gick upp en hel del pga hormonbehandling i fyra månader men de kilona har nu nästan försvunnit på två veckor och jag har inte långt kvar till delmål ett :-)

    Anledningen att det fungerar är
    1 Kroppen producerar mindre insulin vilket är ett fettinlagrande hormon.
    2 De flesta äter mindre kalorier totalt eftersom det inte smyger in några frukter, fika mm utan på 2-3 måltider är jag mätt och nöjd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Ja, kolhydrater är fortfarande en del av min kost men det är betydligt mindre än tidigare. Börjar så, och sedan kan man ju försöka minska mer och mer om man känner att man vill det. Härligt att det går fort med viktnedgången för dig, håller tummarna att det fortsätter så!

      Radera
    2. tycker att du ska testa eftersom du verkar ha samma problem som jag med sockerberoende.

      Radera
  2. Jag har också gått med i viktklubb.se! Varit med i lite mer än en vecka och har gått ner nästan 3 kg (det mesta är nog vatten!). Kör som Johanna säger med att minska kolhydraterna rejält. Använder sidan mest för att föra matdagbok och kolla så att jag inte äter för många kalorier. Då får vi kämpa ihop!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va roligt, Linda! Och grattis till minus 3 kg! Även om det är vatten så behöver man ofta en push i början för att motivationen ska dra igång på riktigt! Ja, vi får absolut peppa varandra, kul med dragkraft från alla håll! Lycka till med din viktminskning!

      Radera
    2. tack :) Ja det är verkligen en push att se att kilorna faktiskt försvinner. vad duktigt att du har gått ner så mycket innan! Kommer säkert inte att bli några problem för dig denna gången då.
      Nu är jag väldigt sparsam med kolhydraterna efter som det triggar mitt sötsug något enormt, men jag äter faktiskt havreknäcke varje morgon. Tycker att det mättar bra och triggar inte mig. Har alltid haft problem med sötsug men men nu har det nästan helt försvunnit. jag äter frukt och bär, men inte mer än 1-2 frukter per dag eftersom de dock innehåller en del socker. Om jag ska unna mig något så äter jag 70% choklad. Tror att det är svårt med för mycket restriktioner om man vill ha en kost som funkar långsiktigt. Kommer att börja äta kolhydrater snart men då bara fullkornsprodukter och i mindre mängd.
      Lycka till!!

      Radera
  3. Köp bra regnkläder och gummistövlar och cykla i alla väder. Den bästa vardagsmotionen. I know!! Försök börja blanda upp raska promenader med att jogga lite och få upp pulsen lite.
    En frukt räcker ofta mot sötsuget. Äpple i klyftor som snacks eller goda apelsiner i vinter. Och köp inte hem något onyttigt. Lycka till!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att cykla är ett nöje så det gör jag gärna i de flesta väder. Har en bra regnjacka men svårt att hitta bra regnbyxor som passar mina generösa lår :-) Men jag sk gr mig ut å leta! Tack för både motions - och sötsugstips! Som du säger, bästa är att inte ha nåt hemma!

      Radera
    2. För mig triggar frukt sötsug så det är olika från person till person

      Radera
  4. En kompis har varit med i viktklubb och hon gick ned en massa kg, verkar fungera bra. Lycka till!
    Kram.

    SvaraRadera