Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

fredag 21 augusti 2015

Tvillingscenario

Att få två spädisar att sova samtidigt är ungefär lika lätt som att få en trotsig 4-åring att göra som mamma eller pappa vill. Idag åkte min mamma hem på förmiddagen och resten av dagen var jag själv med grabbarna. Dagen får klart godkänt, absolut. Även om de varit svåra med sömnen. Så här såg det ut när jag försökte få dem att sova i spjälsängen runt lunch: 

Joel är jättetrött. Tar upp i famnen, vaggar en stund, lägger ner i sängen. Han verkar lugn, gottar sig lite men verkar komma till ro. Gör samma med Ebbe som också verkar komma till ro. Precis då sprattlar J till. Tar upp så han inte ska väcka E. Vaggar lite, han slumrar igen, jag lägger ner. Han verkar lugn. E börjar flaxa. Tar upp, vaggar en stund, lägger ner. Båda är lugna. Jag smyger ut, går ner och sätter på babyvakten & ställer in några potatisbullar i ugnen. Ca 3 min har gått. J vaknar. Skyndar att ta upp, vaggar en stund, lägger ner. E vaknar. Tar upp vaggar en stund, lägger ner. J vaknar igen. Tar upp, vaggar en ganska lång stund & lägger ner. Båda verkar sova. Denna procedur tar ungefär en halvtimme och tillslut får jag mina potatisbullar. Hinner äta upp och sitta några minuter i soffan innan J vaknar efter bara ca 25 min sömn. E sover vidare ungefär 15-20 min till. 

Nästa gång under eftermiddagen när de samtidigt kinkar över sömnen igen stoppar jag dem i vagnen istället för att göra om detta. Men då somnar bara J. Med tanke på arbetsbördan borde tvillingföräldrar få 5 670 000 dagar av Försäkringskassan så man kan ta ett barn var... ;-) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar