Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

lördag 22 juni 2013

Försvinn!!

Jag kallar mig själv djurälskare, och tycker mycket om djur. Men vissa djur är svårare att älska än andra. Mördarsniglar är ett av de djur jag rentav hatar. Förra året åt de upp alla min petunior som jag hade i min stora koppargryta. I år köpte jag två jättefina exemplar av småpetunia eller million bells som de också kallas. Min absoluta favoritblomma som blir otroligt vacker med massvis med små fina, hängande blommor. Den första dog ganska snabbt, efter bara 2 veckor. Troligtvis pga att den stod mot en väldigt varm husvägg och att det helt enkelt blev för varmt. Den andra däremot var jättefin! Började ta sig ordentligt och blommade mer och mer. Tills den häromdagen helt plötsligt slokar och börjar vissna. Jag fattar ingenting tills jag tar mig en ordentlig koll i jorden runt roten. Där har en snigeljävel bosatt sig och dessutom förökat sig som skam. Jag insåg direkt att blomman var förlorad. Har dock inte hunnit ta tag i det utan den har fått stå kvar på altan. Ikväll gick jag ut med saxen och hittade 3 st som kalasade för fullt i krukan. Man kan säga att de tappade huvudet när de såg mig. 


Men skam den som ger sig. Imorgon ska jag till Plantagen (Thea var också väldigt sugen på att följa med). Jag tänkte testa att köpa en ny million bells att ha på framsidan. Där är det bara stenplattor och asfalt så förhoppningsvis får den vara i fred där. Till baksidan ska jag satsa på någon sort som sniglarna inte är så förtjust i, typ pelargoner läste jag mig till. Dessutom blir det nog att lägga en slant på lite Snigelfritt även om det är dyrt. Men jag är så rädd att jordgubbarna & smultronen är nästa byte för de där slemmiga äcklen. Snigelmedlet verkar ändå vara ganska effektivt och vi har ju inte mängder av dem direkt, bara det att de hittat precis "rätt" i min lilla trädgård. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar