Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

onsdag 30 november 2011

Dialekter

Sen jag träffade Robert som 17-åring har jag funderat mycket på det här med dialekter. Ni anar inte hur mobbad jag blev av hans killkompisar för min dialekt i början, de hade alltid något att påpeka så fort jag öppnade munnen. Jag fattade inte då, tyckte jag pratade någon slags "rikssvenska". Det har jag ju nu i efterhand insett att man inte gör i Örebro, det är faktiskt lite gnälligt emellanåt (obs! jag hävdar dock fortfarande bestämt att det är värre i Eskilstuna!). Hur som helst. Göteborgare har mycket "egna ord" som jag aldrig tidigare hade hört när jag började hänga här nere. Andra gången jag hälsade på hos Robert satt vi på hans rum och tittade på film när han utbrister: Vad det brötar i svalen! Jag måste sett ut som ett fån för jag fattade verkligen ingenting av vad han sa. Brötar? Svale? Efter lite förklaringar och skratt fattade jag tillslut att det han ville få fram var att det var några som förde oväsen i trappuppgången. Men säg det då!! 

Under årens gång har jag ju dock insett att många av deras ord är riktigt användbara. Andra mindre så. Men här kommer några jag tagit till mig och använder:

* Tyken - Mycket bra ord. När nån är lite kaxig, kort i tonen eller lite små otrevlig. "Fan va du var tyken då!" Används ofta.
* Brötar - Någon som härjar, eller för oväsen. Härja var nog det ordet jag använde själv innan jag upptäckte Brötar. Det ligger lite mer kraft bakom bröta. 
* Knö - när det är trångt och man måste knö sig fram. 
* Åpen - någon som tar för sig, kanske äter alla kakorna på fatet. "Va inte så åpen". Använder inte så jätteofta, men det funkar. 

Sen finns det några ord jag har lite svårt att ta till mig. De passar liksom inte. 
* Svale - Det låter som ett skafferi eller ett svalt skåp. Svale är inte en trappuppgång och kommer aldrig vara det för mig. 
* Tapp - En mack är en mack, eller en bensinstation. Ingen tapp. 

Trodde jag hört de flesta konstiga göteborgs-ord men för några veckor sen träffade vi på några grannar som vi pratade med. Efter en stund säger mannen "Kom nu, schabo" till sin fru. När vi kom hem sa jag till Robert att jag tyckte gubben hade ett konstigt smeknamn på sin fru. Då började han asgarva och försökte förklara vad en schabo var. Men jag fattar fortfarande inte riktigt. Så det ordet kommer jag nog inte anamma. Ni som läser, har ni några favoritord som är speciella för er region? Några fler roliga göteborgs ord? Eller ord vi bara använder i mellansverige?

4 kommentarer:

  1. D e gött me göteborska;)

    SvaraRadera
  2. Nu blev jag nyfiken på vad schabo betyder?

    SvaraRadera
  3. Du får fråga min gubbe. Jag fattar själv inte som sagt :-)

    SvaraRadera