Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

söndag 23 december 2012

Fudge-följetong

Igår testade jag att göra fudge för första gången. Det gick inte så vidare värst bra om man säger så. Själva smeten blev svingod om jag får säga det själv men inte fan stelnade den. Bara en stor kletig massa som inte lossnade från pappret. Gott att äta med sked men det är ju inte riktigt så den är tänkt att ätas. Djupt besviken var jag men ge upp tänkte jag inte göra. Efterforskningar och lite hjälp från vänner hittade jag ett nytt recept och gav mig på det igen ikväll. Med ett mycket bättre resultat. En fast och len smet som stelnade bra och blev riktigt smarriga fudge-bitar! Andra vändan hittade jag ett nytt recept som innehöll mindre mängd grädde och sedan vispade jag väldigt mycket, vilket inte ens stod med i första receptet. Jaja, då lärde jag mig det! Receptet kommer här.


3 dl socker
100 gram 70% choklad
3 msk ljus sirap
1,5 dl grädde
30 gram smör
1 msk vaniljsocker


1. Mät upp socker, blockchoklad, sirap och grädde i en tjockbottnad kastrull. Koka upp under omrörning.
2. Låt koka kraftigt 7-10 min och rör om då och då. Gör kulprovet för att se när smeten har lagom konsistens. (droppa lite smet i kallt vatten, när det går att forma smeten till en kula med fingrarna är den lagom).
3. Lyft av grytan från värmen och tillsätt rumstempererat smör och vaniljsocker.
4. Vispa med elvisp ca 5 min medan smeten svalnar. Smeten ska bli tjock och det ska bli spår efter visparna. Börja vispa försiktigt och öka farten efter hand.
5. Häll ut smeten på bakplåtspapper på en bricka och ställ svalt. Eftersom smeten är ganska tjock så brukar den rinna ut till lagom tjocklek.
6. När det stelnat, skär i fyrkantiga bitar. Förvaras svalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar