Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

söndag 15 april 2012

Lax i ugn

Som jag skrev igår passade jag på att äta lax igår när R var iväg. I all sin enkelhet blev det riktigt gott. Tog två laxfiléer, kryddade upp med salt och rejält med citronpeppar. Bredde över ett lager med majonnäs. I formen klickade jag ut några kluttar smör för att piffa till det lite. In i ugnen på 200 grader. Minns inte hur länge dom var inne i ugnen men kanske 15-20 min? Kokt potatis till och världens godaste romsås. Den görs på creme fraiche, lite rödlök och några skedar röd stenbitsrom. Lite fattigt med grönsaker på tallriken men detta var lite ihopslängt av det jag hade hemma så det fanns inte så mycket fräcka grönsaker att komma med. Smöret i formen gjorde undersidan på fisken riktigt knaprig och god. Smällde i mig 1 ½ filé så det var tur att jag var själv och kunde roffa åt mig :-) 

2 kommentarer:

  1. Ser gott ut! Lite sparris eller broccoli istället för potatis så hade det kunnat vara min tallrik igår.

    SvaraRadera
  2. Mmm, både sparris och broccoli hade nog varit riktigt gott till också!

    SvaraRadera