Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

tisdag 22 juli 2014

Sommarläsning

Jag har som vanligt inte läst så många böcker som jag önskat under semestern men två hann jag igenom i alla fall. Den första är inget värt att nämna. En Nora Roberts som lämnade mig rätt besviken. Och då har jag inte speciellt höga krav på hennes böcker men men. En bok som dock föll mig i smaken var En förgiftad man av Peter Robinson. Robinson skriver i vanliga fall om Alan Banks & Annie Cabbot, kriminalare i den fiktiva staden Eastvale i England. Dessa böcker gillar jag mycket men ligger ganska många efter just nu. En förgiftad man handlade dock inte om Banks utan om kompositören Chris som köper ett stort gammalt hus med mycket historia, på landsbygden utanför North Yorkshire. Han fastnar snabbt för husets historia och framför allt den gamla ägarinnan Grace Fox som på 50-talet dömdes och avrättades för att ha förgiftat sin man. Chris kan inte låta bli att forska i detta och blir snabbt nästintill besatt. Jag gillade verkligen boken trots att den inte har något direkt snabbt tempo. Dock är det något som ständigt lockar mig. Och att läsa Graces dagbok är helt uppslukande! Hon var sjuksköterska under andra världskriget. Sjuksköterskorna som var lika mycket i skottlinjen som alla soldater men som inte alls fick den uppskattning & hedrande omnämnanden när de kom tillbaka. Gillar verkligen att Robinson lyfter detta i boken och beskriver så i detalj vad krig faktiskt innebär för dem som är mitt i det. En fängslande och lärorik bok! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar