Nina och Robert

Nina och Robert
bröllop

fredag 17 juni 2011

Nattning pågår

Håller på att natta lillfisen. Just nu har jag en paus och Robert är där inne hos henne. Vi försöker börja natta runt 20-20.30. Hon brukar somna snabbt för att sedan vakna och skrika av och till i ca två timmar. Oftast somnar hon djupt runt 22. Upptäckte idag att det effektivaste sättet att få henne att somna om är att se till att hon har nappen, buppa i rumpan och sjunga "När trollmor har lagt..." om och om igen. Min strategi är att om vi gör detta hela tiden tills hon somnar djupt kommer det undan för undan gå snabbare för henne att somna. Vet inte alls om det är så, men man kan ju alltid hoppas. Ikväll hoppas jag hon somnar för natten ganska snart så Robert och jag kanske kan få en timme tillsammans att mysa i soffan. Vi får väl se hur det går!

6 kommentarer:

  1. Juni somnar inte heller djupt förrän senare, oftast inte förrän närmre 23-00. Men istället för att krångla och försöka lägga har vi henne i famnen tills hon sover djupt och lägger henne då. Tänker att det där med tidigare rutiner kommer när hennes dygnsrytm ändras.

    SvaraRadera
  2. Så sant, det kommer absolut med tiden. Problemet med vår tjej är att hon är dödstrött vid 20 men har svårt att komma till ro. Hon kan somna i famnen men vaknar bara och skriker där med. Därför testar jag detta så får vi se om det funkar. Hon sover som sagt från 20 men det är först från 22 hon somnar för natten. Tänker att om man skapar en trygg miljö i spjälsängen kanske hon slutar panikskrika när hon vaknar under dagen också (hon gör alltså det nästan varje gång hon sovit under dagen plus när vi ska lägga henne på kvällen, som att hon drömmer mardrömmar).

    SvaraRadera
  3. Ja, vi får se hur det går!

    SvaraRadera
  4. Låter som en bra plan.

    Oskar får somna bredvid oss i sängen - och eftersom han sover där på nätterna (vilket är ren lathet från min sida, det är så jobbigt att gå upp och amma på nätterna, mkt enklare med självservering) så får han sova vidare där.

    När han ska sova i eget rum sen kommer vi satsa på en låg 120cm säng - så att det gåååår att lägga sig bredvid honom när han ska sova. Plus att det funkar som gästsäng för två...

    SvaraRadera
  5. Det låter som en bra plan det med. Jag tycker om att ha henne bredvid mig i sängen samtidigt som jag märker att jag sover bättre om hon ligger i sin säng. Dock lägger jag alltid över henne på morgonen så vi kan mysa några timmar bredvid varandra oxå!

    SvaraRadera